Når du skyder portrætter i naturligt lys

Her er lidt overvejelser omkring hvad der skaber det gode portræt når du skyder i naturligt lys.

Når du er ude har du flere muligheder for at skabe et kreativt portræt med flere anslag og flere indtryk end du har i et studieportræt med ensartet baggrund og kunstigt lys.

Dette lille indlæg kan give dig lidt indblik i hvad du kan overveje når du er ude og skyde. Listen er langt fra udtømmende men indeholder nogle af de elementer vi kigger på når vi giver kritik på portrætter skudt i naturligt lys.

Brug lyset

Mange fotografer mener, at de kun kan fotografere udendørs under helt bestemte vejrforhold og hvis skyerne er formet helt korrekt på himlen. Det må helst ikke regne og solen må ikke skinne for meget. Prøv at lægge den slags tanker fra dig. Brug det lys der er, til at arbejde med din kreativitet og din historiefortælling. Er det overskyet så led efter lokationer hvor naturen lader lyset komme igennem. Skinner solen fra en skyfri himmel så brug farverne som solen skaber til din historie. I værste fald - lær dig nogle redigeringsmetoder som kan skabe drama, lyspunkter, skygger osv. de steder du mangler dem.

Lys før lokation

Det er fristende at vælge en superfed lokation til dine billeder og ikke overveje hvordan og hvornår lyset falder godt på lokationen. De fleste er fristet af en flot natur eller f.eks. en rå "scene" i en ruin eller en forladt bygning. Check altid lyset ud på en lokation før du nedfælder den som en god lokation til dine billeder. Vær sikker på at du som fotograf formår (teknisk) at bruge det lys der er tilstede på lokationen. Som amatør så arbejde med større lokationer hvor du altid kan skifte til et sted på lokationen hvor du kan være "sikker"på lyset. Det er en god ide, at du ved hvor på lokationen du kan opnå fuld skygge (både for dig og model) og hvor du kan få modlys.

Brug din viden om hvordan lys virker når du arbejder udenfor. Hvis du endnu ikke har tilegnet dig nok viden så lav dine egne "studier" af hvordan lys og skygger falder når din lyskilde (solen) flytter sig i forhold til både din model og dig selv.

Baggrund

Punkt nr. 3 - men nok det vigtigste. "Fungerer baggrunden ikke er der ikke noget billede". Hvis du følger med i vores undervisning og vores billedfeedback så har du hørt det mange gange. En grim baggrund kan ødelægge det bedste billede. Vi ser mange billeder hvor der er støjende elementer i baggrunden - i værste fald er de også helt skarpe. Vær opmærksom på din baggrund - flyt dig eller modellen indtil alt ser godt ud i baggrunden. Er der noget du ikke kan undgå at få med så arbejd med dit perspektiv og din dybdeskarphed så det kommer til at fylde så lidt som muligt. Men SE det - vær opmærksom på det og hvis du absolut må skyde der hvor du ikke kan undgå at få noget uønsket med, så vær bevidst om hvorvidt dine kompetencer rækker til at fjerne det i efterbehandlingen.

Forgrund

Skyder du med forgrund så bør du sikre dig at den leder din beskuer henimod dit hovedmotiv (som er i mellemgrunden). Store flader i forgrunden, f.eks. græsplaner, fliser, brosten m.v. kan minimeres med dit perspektiv (se længere nede i dette indlæg), men hører de retteligt til i dit billede så bør de lede os sikkert ind i billedet.

Komposition

What you see is what you get. Få øjnene væk fra søgeren og se efter en interessant komposition på din lokation. Brug dine øjne. Hvis du kan se en rød postkasse (klassisk eksempel) eller en grim skraldespand når du kigger på din model, så kommer den også med på billedet. Hvis det ikke er ønsket så re-komponer dit billede. Overvej din farvekomposition - hvor mange farver er der tilstede når du framer dit billede. Passer de sammen?

En af de typiske "fejl" vi ser i mange udendørs portrætbilleder er, at kompositionsvalget efterlader os med indtrykket af at noget "vokser" ud af modellen. Typisk er det en gren, der ser ud til at vokse ud af øret på modellen. En flagstang eller et træ der vokser op af hovedet. Komposition, perspektiv og baggrund er de 3 vigtigste ting at være obs på - det kan skabe så meget forvirring hvis du ikke tænker over det.

Dybdeskarphed

Det der er skarpt opfattes som vigtigt. Hvis din model er ligeså skarp som den grimme fragtbil i baggrunden så er fragtbilen altså ligeså vigtig som modellen - hvor ofte er den lige det?

Arbejd med antydninger. Sørg for at det der er vigtigt er skarpt - det der bidrager særligt til historien må gerne være uskarpt, men stadig noget man kan tyde. Brug en meget lille dybdeskarphed hvis du kun skyder baggrunden med for at få effekter og spil bag ved modellen. Det er altid en god ide at gå langt væk og zoome ind - det giver en god bokeh (altså sløring af baggrunden).

Perspektiv

På de bedste fotograferinger har du været nede og ligge på maven og du har sat livet på spil ved at klatre. Du har med andre ord undersøgt dit motiv fra jorden og fra luften - og selvfølgelig også fra normalperspektivet. Gå rundt om din model og skyd fra alle vinkler. Det giver nye baggrunde, men også nye vinkler på en person, som kan ende med at være uudforsket og spændende.

Husk når du arbejder med forskellige perspektiver at det der er tættest på kameraet nemt kan komme til at se størst ud. Tager du billeder af en model der sidder ned med strakte ben og med fødderne vinklet mod kameraet, kan fødderne nemt komme til at se enorme ud. Det samme med hænder - er de synlige og tættest på kameraet bør du perspektivere dig til, at de ikke kommer til at se større ud end de er.

Bevæg dig

Nyd at der er højere til himlen og mere plads omkring dig når du fotograferer udendørs. Bevæg dig - rundt om dit motiv, længere fra, tættere på. Skyd flere kompositioner og perspektiver end du måske ville i et studie hvor du er begrænset på plads og lysmulighederne.

God fornøjelse.

/S