Ved du hvad du ser?

Som jeg ofte fortæller brugte jeg, før jeg slog mig ned som professionel fotograf, årevis på at analysere og inspicere andre portrætfotografers sprog og metoder. Jeg er stadig af den overbevisning at det er netop de analytiske år, der har givet mig den fotografiske selvsikkerhed jeg nyder godt af i min hverdag og som mange af mine kursister nærmest misunder mig.

Jeg har analyseret så mange billeder, at jeg ved præcis hvad der virker (på mig) og hvad der ikke virker - og dermed også hvilken slags billeder jeg gider lave og hvilke jeg ikke gider bruge kræfter på. Jeg ved hvad jeg drømmer om at lave og hvad jeg ønsker at udvikle mig imod. Det frigiver en masse energi til at arbejde målrettet og struktureret i min læringsprocess og det nyder jeg.

Og lad mig bare være ærlig; Jeg tror fuldt og fast på, at du som fotograf kommer rigtig langt ved at lære at se på billeder. Ikke bare se, men virkelig at se. At gå struktureret til opgaven "at se på et billede". At gå struktureret til opgaven "at lære af et billede". Min påstand er, at det skærper din detaljesans og at det skærper dine forståelse for hvordan og hvorfor billeder virker. Altsammen ting som i min verden ligger på niveau med vigtigheden af, at forstå sammenhæng mellem blænde, lukketid og ISO.

Min påstand er således, at hvis du udvikler en meget skarp detaljesans vil du opleve et markant kvalitetsløft i både dit tekniske niveau og - noget som er mindst ligeså vigtigt - i dit fotografiske selvværd.

Lær dine øjne at kende

Som underviser og mentor lægger jeg en kæmpe indsats i, at forstå hvad mine kursister ser. Mange af dem - faktisk stort set dem alle - ved faktisk heller ikke selv hvad de ser og når vi står lige foran at skulle lære det, virker det både abstrakt og unødvendigt, men den dybere mening med det bliver hurtig tydelig - ikke mindst når vi så sætter det i relation til deres læringsprocess.

Men før vi tager hul på øvelsen her er det vigtigt, at gøre dig klart at dine øjne, som de ser idag, er påvirket (farvet om du vil) af hvor du er i dit liv idag. Altså lige i dag. Er du stresset vil du formentlig finde dig selv forelsket i billeder der udstråler ro og balance, og hvor du ikke skal forholde dig til for mange støjende detaljer. Er du på en "udviklingssti" vil du have en tendens til at lade dig inspirere af noget som ligger langt fra det du kommer fra. Dermed sagt at du - efter øvelsen - meget vel kan sidde med klart udviklingsønske som du skal hilse velkommen og arbejde struktureret med.

Det tager tid at lære dine øjne at kende, men det er vigtigt at du relaterer opgaven til din udviklings og læreprocess, hvor dit udgangspunkt handler om at tilegne dig et selvsikkert fotografisk sprog og en viden som du kontinuerligt kan anvende i din udvikling

Personligt analyserer jeg billeder HVER DAG og hele tiden. I lægens venteværelse tager jeg mig selv i at gennempløje de tyndslidte magasiner. Betragter man mig fra afstand vil man nok virkelig undres, for jeg vender og drejer som oftest bladene, og tit har jeg billederne helt oppe i ansigtet for at prøve at aflure i portrætternes øjne, hvor lyskilden står og hvor stor den er. At analysere billeder er med andre blevet så indkorporeret del af min hverdag at jeg nærmest gør det ubevidst, men med en stærk bevidsthed om hvad det gør for min faglige udvikling hver dag.



Øvelse

Øvelsen her har til formål, at gøre dig bevidst om hvad du ser når du lader dig inspirere af billeder. Det er en øvelse, som du kan lave igen og igen i din læringsproces og du vil opleve at jo mere bevidst du bliver om hvad du ser, desto jo mere bevidst bliver du også om dit eget udviklingsbehov og potentiale.

Øvelsen tager udgangspunkt i, at du ser på digitale billeder men du kan også (som jeg ofte gør) finde 3-5 magasiner/ugeblade og fordybe dig i.

  • Gå ind på www.pinterest.com
  • I søgefeltet skriver du f.eks. "Portrait", "Portrait photography" eller lign.
  • Sæt et stopur på 10 minutter
  • Udvælg alle de portrætter der tiltaler dig ved første øjekast - saml dem gerne på den samme tavle. Der må gerne udvælges mange.

Når tiden er gået og fremadrettet i øvelsen skal du udelukkende arbejde med de udvalgte billeder.

  • Find tavlen med udvalgte billeder
  • Kig billederne grundigere igennem igen og flyt de billeder du ikke - ved nærmere eftersyn - føler dig inspireret / imponeret. Placer dem gerne på en separat tavle for fravalgte billeder. Brug max 5 min på denne opgave.

Arbejd nu aktivt med billederne på tavlen med udvalgte billeder. Hvad kendetegner disse billeder? Er der et tydeligt mønster i dit valg? Se f.eks. på:

  • Komposition og beskæring
  • Belysningsteknik (kunstigt eller naturligt belyst? blødt eller hårdt lys? stor eller lille lyskilde? 1 eller flere lamper? stærkt kontrastforhold?
  • Udtryk og posering
  • Farveintensitet
  • Aktivitet, miljø, og baggrund?

Udvælg de 10 bedste billeder og sammenfat nu en beskrivelse af den (for nuværende) inspirationskilde der identificerer dit (for nuværende) billedsyn. Dine udvalgte billeder kan evt med fordel opdeles i flere grupper med samme kendetegn. Beskriv også gerne hvilken bevidshed du udvalgte billederne med og hvad øvelsen gjorde ved din bevidsthed. Ligger de udvalgte billeder langt fra det du laver til hverdag kan denne øvelse måske have givet dig et praj om et udviklingspotentiale?

Gem øvelsen til senere evaluering.