Billedanalyse

Når man som fotograf skal udvikle sig, kan det ske på mange måder, og det kan synes mere eller mindre umuligt at finde ud af hvad man skal gøre, og i hvilken rækkefølge.

Når vi arbejder med billedanalyse har det flere formål:

At gøre dig bevidst om hvad du kan gøre for at udvikle dine egne billeder

Ofte hører vi fotografer der siger "Jeg vil gerne lave billeder som ham/hende her, men jeg ved ikke hvordan". At arbejde strukturet med billedanalyse kan hjælpe dig.

Når vi ser på billeder med analytiske øjne, er det altid hensigten at få besvaret "Hvorfor" og ikke "Hvordan". Når du træner at se på billeder, bliver du også bevidst om, hvad det er, du bliver fanget af i bestemte typer af billeder. Dermed kan du nemmere tilstræbe at bruge de samme virkemidler i dine egne billeder.

Vi hører også ofte fra fotografer, der ikke er helt tilfreds med deres egne billeder. Hvis det er tilfældet for dig, er det også vigtigt at lære at sætte ord på, hvorfor du ikke er det. Her kan din egen viden om, hvad du bliver fanget af også hjælpe dig. Ved du, at 8 af dine 10 yndlingsbilleder, har en særlig historie, jamen så kan det være, at du skal øve dig i at skabe mere historie i dine billeder. Det kan også være, at du skal analysere, hvad det er der gør, at du synes historien er noget særligt på de billeder du tager udgangspunkt i. Hvis du analyserer 10 billeder kan du måske finde frem til nogle særlige fællestræk i dem, og det er så dét fællestræk du kan arbejde med i dine egne billeder, og i udviklingen af dit eget personlige billedsprog. Prøv at tage en fotobog, sæt en post-it på alle de billeder, hvor du helt instinktivt tænker "wow, det kan jeg godt lide". Kig derefter billederne grundigt igennem og skriv ned på en liste hvad du fanges af i billedet. Det vil med garanti vise dig at det i vid udstrækning er de samme ting. Du kan også bruge Pinterest til øvelsen.


At gøre det nemmere for dig at vælge dit bedste billede hver gang

Når du ved hvad du selv fanges af i billeder, er det nemmere at vælge dine bedste billeder ud. Det er også nemmere, at opnå en ro og stolthed inden i dig selv, hvilket giver dig en god fotografisk selvtillid. Det er nemmere at tage kritik til sig når man har en god fotografisk selvtillid og det er også nemmere at udvikle sig.


At gøre dig bevidst om hvordan andre opfatter billeder

At analysere billeder med andre lærer dig en masse om, hvad andre opfatter i billeder, og dermed lærer du også lidt om hvordan billedets virkemidler påvirker hvad andre synes. Det styrker også din fotografiske selvtillid når du skaber billeder andre kan lide (fordi du ved hvad de kan lide). Uanset om du skabernoget andre kan lide eller ikke kan lide, så er det et aktivt valg du har taget, og dermed får du fuld udbytte af dine kunstneriske frihed. Husk altid at dit billedsprog er dit, og det kan ingen tage fra dig (hverken lærere eller kritikere).


At klæde dig på til at give dine medstuderende god og konstruktiv billedfeedback

INGEN lærer noget af, at andre siger "Det er et godt billede" eller "Det er et dårligt billede". Det er altid afgørende for vores udvikling at vi ved hvorfor. Når vi arbejder med billedanalyse og ikke mindst med billede feedback SKAL vores pointer være velargumenteret. Mærk forskellen på "Det er et godt billede" og "Det er et godt billede, for jeg kan se at du har tænkt over din komposition og du har fået lyset til at fungere rigtig godt." Det giver dig et billede af at jeg ser hvad du har gjort dig umage med, og du kan bruge det aktivt i dine næste billeder. Når vi arbejde med billedefeedback har vi nogle helt særlige metoder, som vi kommer meget mere ind på senere i undervisningen.